Publicystyka

Spirala jakości – jakość produktu

jakoscSpirala jakości to koncepcja opierająca się na ciągłym badaniu potrzeb użytkownika (czyli Twoich) i ciągłym dostosowywaniu produktu do tych potrzeb. W ten sposób, dzięki spirali jakości uzyskujemy wysoką jakość (masz WSZYSTKO to czego potrzebujesz) oraz umiarkowaną cenę (masz TYLKO to czego potrzebujesz). Cenę obniżamy jeszcze w kilku innych miejscach, ale nigdy nie odbywa się to kosztem jakości.
Potrzeba, pomysł. Tutaj wszystko się zaczyna. Potrzeba jest matką wynalazków – kiedy czegoś potrzebujesz, prędzej czy później wpadniesz na pomysł jak tę potrzebę zaspokoić.
Wymagania. Skoro masz ideę, trzeba teraz ją uchwycić w postać która będzie zrozumiała dla innych. W tym celu, spisywane są wymagania.
Prototyp. Znamy już wymagania – inżynierowie i technolodzy przygotują prototyp. Nikt nie jest alfonsem i omegą – po pierwsze sam nie przewidziałeś wszystkiego, po drugie wykonawcy nie wszystko idealnie zroumieli. Testy wykażą co trzeba poprawić.
Prototypowanie jest przeprowadzane poza Orlimi Piórami – w firmach produkcyjnych. Chociaż mamy jedynie ograniczony wpływ na protoypowanie, testy pozawalają ocenić jego skuteczność.

Testy. Testy pomagają znaleźć błędy – wiele z nich udaje się uchwycić na tym etapie. Informacja o błędach wraca do wykonawców, którzy wykonują kolejny prototyp, który po raz kolejny będzie testowany. Sytuacja ta powtarza się tak długo, aż nie będzie można znaleźć już nowych błędów. To właśnie pomiędzy prototypowaniem i testowaniem wzrasta jakość projektu.

Dostawy. Jeśli protoyp przejdzie przez fazy przygotowawcze – może trafić do produkcji i dystrybucji. Możesz zaopatrzyć się w sprzęt i zacząć go używać.

Badanie (doskonalenie). Ten się nie myli co nic nie robi. Dopiero kiedy sprzęt jest używany przez dziesiątki, setki użytkowników, można dostrzec pewne niedoskonałości. Również potrzeby poznajemy lepiej kiedy sprzęt jest w ciągłym użyciu. Specjalna procedura doskonalenia pozwala na wychwycenie tych subtelności i udoskonalenie kolejnych wersji produktów. To właśnie tutaj wzbogacamy naszą wiedzę o znanych potrzebach i rozpoznajemy nowe. Tu właśnie powstają nowe pomysły.

Rozpoznanie potrzeb

Rozpoznanie potrzeb to pierwsza rzecz od której zależy jakość. Produktem tej fazy procesu są dopracowane wymagania, które otrzymuje zespół projektowy. Dokładna metodyka jest opisana w stosownej procedurze – Procedura Zbierania Wymagań (OP-HBK-P01/2000). Ogólnie chodzi o to, że staramy się na tym etapie sprecyzować potrzeby wyrażane przez użytkownika tak, aby były jak najlepiej opisane. Podstawową korzyścią jest to, że przy okazji przekazujemy dość dokładną wiedzę na temat istniejących technologii co może pomóc w dwojaki sposób. Po pierwsze: użytkownik (czyli TY) dowiaduje się jakie konkretne technologie są dostępne, co powoduje, że wyobrażenia na temat projektu się konkretyzują. Po drugie: użytkownik dowiaduje się o nowych możliwościach z których do tej pory nie zdawał sobie sprawy.

Prototypowanie

Skoro tylko wiemy już czego chcemy (na tyle na ile w ogóle można to wiedzieć na tym etapie), możemy przystąpić do wcielania tej wiedzy w życie. Producent plecaka czy namiotu, po zapoznaniu się z wymaganiami przeważnie mówi: „Mam to, to i tamto, po takich a takich modyfikacjach będzie idealne” (na przykład jest super namiot, tylko że do tej pory był różowo – seledynowy, a my chcemy w plamy).
Gotowy prototyp jest następnie testowany wg specjalnej procedury testowej (OP-HBK-P02/2000), która w miarę zobiektywizowany sposób ocenia jego zgodność z wymaganiami. Na tym etapie może się zdarzyć, że w praniu wyjdzie nowa możliwość aby jeszcze dodatkowo coś usprawnić, jeśli jednak faza rozpoznania potrzeb była przeprowadzona starannie, jest to mało prawdopodobne.
W testach przeważnie wychodzą jakieś detale które trzeba poprawić. Produkuje się więc kolejny prototyp i znowu się go testuje dotąd, aż będzie bezbłędny. Na tym etapie produkt otrzymuje specjalny Certyfikat Jakości Orlich Piór, a producent wydaje specjalną Gwarancję Satysfakcji (opisuję ją dalej).

Dostawy

Dostawy produktu odbywają się na specjalnych zasadach, które zapewniają niską cenę i bezpieczeństwo zaopatrzenia.

– Zasada I – tylko harcerze

Tylko harcerze mogą zaopatrywać się w sprzęt Orle Pióra. Jeśli wejdzie do którejś z firm miły pan ubrany na sportowo ( na przykład w dres z czterema paskami) i położy pieniądze na stół – może kupić wszystko, ale nie sprzęt harcerski.
Czynimy niechętne i nieliczne wyjątki. Właściwie jesteśmy skłonni wyjątek takowy uczynić jedynie dla tak szacownych instytucji jak Wojsko Polskie, Straż Graniczna, Policja czy GOPR.
Jeśli więc zobaczysz gdziekolwiek człowieka niosącego plecak z logo Orle Pióra (albo „Trzy Pióra” – to dawniejsza nazwa) – możesz być niemal pewien, że to harcerz (albo harcerka, ale to już ocenisz własnoocznie).

– Zasada II – tylko środowiska

Z reguły nawiązujemy współpracę ze środowiskami. Przeważnie jest jedna lub dwie osoby w drużynie, szczepie czy hufcu, które zamawiają sprzęt dla wszystkich. Dzięki temu, zamówienie może być tańsze, nawet do 10% w stosunku do ceny podstawowej. System ten pozwala na ograniczenie kosztó i obniżenie ceny.

– Zasada III – bez drogiej reklamy

Dzięki zasadzie drugiej (tylko środowiska), oraz – rzecz jasna – najwyższej jakości sprzętu, nie musimy inwestować w drogą reklamę. Jeśli 25 na 30 osób w drużynie harcerzy ma plecak „Trzy Pióra”, to nowoprzyjęty harcerz nie będzie ryzykował zakupu innego sprzętu – zdecyduje się na sprawdzony. Pamiętaj, że jeśli kupujesz sprzęt który widziałeś w telewizji albo w gazecie, płacisz za reklamę. W Orlich Piórach – ten koszt całkowicie pomijamy. Tekst który czytasz jest prawdopodobnie jedyną lub jedną z bardzo niewielu reklam które istnieją.

– Zasada IV – bezpieczeństwo dostaw

Warto jest zadbać o to aby drużyna była jednolicie wyposażona (jeśli masz wątpliwości co do tego – za chwilę spróbuję Cię przekonać, że unifikacja wyposażenia jest bardzo praktycznym pomysłem). Nikogo nie stać na to aby kupić np. plecaki dla całej drużyny naraz. Jednak nawet gdyby tak było, to po roku czy dwóch, kiedy ten model zniknie ze sprzedaży w danym kolorze, następni, młodzi harcerze nie będą mieli możliwości kupić identycznego sprzętu. Efekty najlepiej widać w czasie imprez – dla przykładu – na 11 listopada, kiedy to 9 na 10 drużyn występuje w różnokolorowych skafanderkach, płaszczykach i kurteczkach.
W Orlich Piórach, utrzymywana jest stała stylistyka i wygląd produktów. Mogą ewoluować pod względem konstrukcji, czy coraz nowszych i lepszych surowców – jednak kolor i wygląd pozostają bardzo podobne. Tak podobne, że nieraz tylko wprawne oko może odnaleźć różnice – i to tylko z bliska. Dzięki temu, możesz stopniowo i konsekwentnie wyposażać swój zastęp, drużynę, szczep czy hufiec w jednolity sprzęt.

– Zasada V – gwarancja satysfakcji

Zasada jest prosta. Po pierwsze dostajesz gwarancję na to co zamawiasz. W zależności od produktu, może to być rok, dwa , trzy, pięć – a nawet siedem lat gwarancji. Oprócz tego, jeśli nie znasz sprzętu – masz szansę się z nim zapoznać „w boju”. Możemy zaprosić Cię jedną z imprez testowych, gdzie wypożyczymy Ci plecak czy namiot na kilka dni. W niektórych przypadkach, możemy też przesłać Ci sprzęt na „jazdę próbną”, na pewien określony czas, abyś mógł sprawdzić jak się zachowuje w prawdziwych sytuacjach

Doskonalenie produktu

Wiadomo, że inaczej patrzymy na ten sam plecak zanim zdecydujemy się na zakup, inaczej kiedy przejdziemy z nim pierwsze dziesięć kilometrów, a jeszcze inaczej trzy lata później, kiedy poznamy go na wylot w każdej możliwej sytuacji. To właśnie długotrwałe użytkowanie sprzętu pozwala na poznanie jego najsłabszych i najmocniejszych stron. Żadne testy ani badania laboratoryjne nie zastąpią doświadczenia setek użytkowników. Dlatego też wprowadziliśmy do stosowania Procedurę Doskonalenia (OP-HBK-O03/2000). Dzięki uporządkowanemu systemowi zbierania opinii o produkcie i dbłości o to aby kolejne jego wersje zapewniały coraz lepszą jakość – możemy dostarczyć Ci najlepszy sprzęt dostępny na rynku.

Zobacz jak wygląda spirala jakości w przypadku sklepu internetowego .

One comment

Comments are closed.